Ako sa šírili virálne reklamy, keď ešte neexistovali sociálne siete?

Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️

Viete, aká je tá najlepšia investícia, ktorú môžete urobiť? Do seba, do vzdelania. Pretože čím viac viete, tým lepšie rozhodnutia spravíte, tým viac peňazí zarobíte (a aj lepší pocit zo seba budete mať). Prihláste sa na polročné štúdium Digitálnej Univerzity a ja osobne Vám tam prezradím všetko, čo o content marketingu viem. Teším sa na Vás. #reklama

Tušili ste, že vôbec prvé online virálne video bola reklama?

Tí skôr narodení si badday.mpg isto pamätajú, veď ho videl hádam každý, kto mal vtedy prístup k počítaču.

Chlap sedí v práci vo svojej kóji, a tak ho vytočí jeho nefungujúci počítač, že ho celý rozbije.

Zdroj: Youtube/ Philippe DEWOST / Badday

Tento 26 sekundový klip mal len niečo cez 1 megabajt, a tak ste ho zmestili aj na obyčajnú disketu.

To bol rok 1997. Vtedy ešte neexistovali YouTube a TikTok, top funkciou najmodernejších mobilov bolo, že ste zvládli poslať SMSku a zahrať si háďatko.

Vtedy tento svet nevyprodukoval každú hodinu viac obsahu ako by používateľ dokázal skonzumovať za celý svoj život. Aj keď teda vám garantujem, že ľudia mali pocit, aká záplava všetkého tu je, ako nič nestíhajú… Smiešne, že? 😊

No a vtedy niečo zdieľať znamenalo, že ste fyzicky museli tú spomínanú disketu s nahratým videom strčiť do počítača a dúfať, že sa vám cestou nepokazila.

Prípadné tí najšťastnejší a najbohatší mali už prístup k e-mailom, tak tí si to preposielali tadiaľ.

Nuž a teda vedzte, že celá táto naštvaná scénka s rozbitím počítača, ktorá má už 18 rokov dokonca vlastnú stránku na Wikipedii, bola zinscenovaná.

V skutočnosti to bola reklama na americkú firmu Loronix, ktorá vyrábala kamerové a zabezpečovacie systémy. Mala pekne natívne ukázať výhody sledovacích zariadení, čo všetko dokážu.

Toto video potom nahrávali na CDčká a spolu s brožúrkami rozdávali ľuďom na všelijakých výstavách. A odtiaľ to niekto skopíroval a začalo sa to vďaka svojej ideálnej veľkosti (či skôr malosti) preposielať.

Až o dva roky neskôr sa video stalo hitom a dostalo sa aj do televízií ako CNN, CNBC, MSNBC a ďalších. A až potom sa tí autori vlastne dozvedeli, aký je z toho virál. To museli byť také krásne časy, robiť veci nie pre srdiečka, slávu a ocenenia na kreatívnych súťažiach, ale len tak, pre radosť, bez očakávaní, ako vtipné mini projekty. Video vraj museli točiť na dvakrát, pretože sa pri prvom pokuse všetci smiali.

No ale vidíte. Toto presne je čaro krásne spravenej natívnej reklamy = NIKOMU nevadí pozerať na nejaké promo. Že je to také dobré, že to ešte odporúča a zdieľa. Že sa na to pozerá dookola. Že sa ľudia až dohadujú, či to tá firma naozaj tak spravila, alebo to celé bol iba fake.

Držím palce, nech sa vám darí tvoriť presne takú krásnu, zábavnú a neotravnú reklamu.

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️