Ako sa Čína stala olympijskou veľmocou?

Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️

Aj túto čínsku inšpiráciu vám prináša slovenská reklamná sieť Engerio.

Aj vaše produkty a značky budú vďaka nej odporúčať tie najznámejšie domáce médiá. #reklama

V roku 1932 sa Čína po prvýkrát v histórii zúčastnila na olympijských hrách.

Do Los Angeles poslali jediného šprintéra. A nič nevyhral.

O 4 roky neskôr poslali už 56 športovcov. Ale zase nikto nič nevyhral.

Nakoniec im trvalo viac ako 50 rokov, kým vyhrali vôbec prvú zlatú medailu na letných hrách a 70 rokov, kým vyhrali na zimnej olympiáde. Ešte aj maličkému Československu sa darilo omnoho lepšie.

No a dnes? Dnes je Čína po USA najúspešnejšou krajinou v počte získaných medailí.

Nie, nestal sa zázrak, ani zrazu čínske mamičky nerodia viac lepších športovcov. Tak čo teda? A čo marketingové si z toho môžeme zobrať my všetci?

Krok č. 1: Stanovte si ciele

Čína fakt veľmi chce vyhrávať, v krajine sú tým priam posadnutí. Chce sa vytiahnuť pred celým svetom, aká dominantná, silná a vyspelá krajina to je. Zlatá medaila je tam stále otázkou národnej cti a všetko ostatné je brané ako prehra.

Napríklad keď na olympiáde v Tokiu čínska vzpieračka, úradujúca svetová šampiónka Liao Qiuyun o jeden jediný kilogram skončila na druhom mieste, rozplakala sa. Pribehol za ňou jej tréner, objal ju a tiež sa rozplakal. A potom, s trasľavým hlasom išla pred novinárov a ospravedlnila sa celej krajine za svoje zlyhanie.

Tomu sa povie tešiť sa zo striebornej olympijskej medaily! 🙂

Krok č. 2: Vyberte si kategóriu, v ktorej budete dominovať

Nie je náhoda, že 75 % všetkých medailí, ktoré Čína vyhrala za posledných takmer 40 rokov je len v šiestich športoch – pingpongu, streľbe, skokoch do vody, bedmintone, gymnastike a vzpieraní. A 70 % všetkých tých medailí vyhrali ženy.

Číne je úplne jedno, kto vyhrá medailu a v akom športe, hlavne, že je to zlato. A tak sa zameriavajú na minoritné športy, ktorým sa príliš veľa ľudí v zahraničí nevenuje a majú v nich najväčšiu šancu.

Keď napríklad na olympiáde v Sydney v roku 2000 debutovalo vzpieranie, tak to bola podfinancovaná disciplína a bola v nej malinká konkurencia. Na druhej strane tam bolo až 7 váhových kategórií, 7 možných zlatých medailí.

Perfektne sa tak hodila do čínskej olympijskej stratégie. Číňanky nakoniec vyhrali štyri zlaté medaily. 🙂

Krok č. 3: Makajte!

Číňania majú v krajine viac ako 2000 športových škôl, ale skôr ich volajme olympijské továrne. V nich sa desiatky tisíc detí od 5 – 6 rokov, odlúčené od svojich rodičov, pripravujú 10 hodín denne 6 dní v týždni na svoju možnú olympijskú budúcnosť. Do úmoru opakujú stále tie isté pohyby a dúfajú, že práve oni budú mať raz tú česť.

A teda, že sa tam nedostane len tak hocikto. Pre vládu pracujú tréneri, ktorí skautujú deti a sledujú, či spĺňajú stanovené fyzické parametre ako výška, váha, množstvo svalov, tvar a držanie tela. Nejaký talent a schopnosti sú až druhé v poradí, tie sa predsa dajú tou neuveriteľnou drinou od rána do večera dohnať.

A to je vlastne ten kľúč, ako uspieť nielen na olympiáde, ale aj vo svete obchodu a marketingu:

  1. Stanovte si ciele, po ktorých túžite, i stratégiu, ako sa k nim dopracujete.
  2. Nájdite si kategóriu, v ktorej ste dobrí, zákazníci ju chcú, ale budete mať minimum vzdoru.
  3. Makajte, dlhodobo a vytrvalo. Schopnosť ísť ďalej aj keď máte sto chutí to vzdať, aj keď sa vám pred očami zahmlieva a pod rebrom pichá, to je mocná zbraň. 61-ročný dedko, ktorému sa všetci smiali, až kým vďaka supertajnej stratégii nevyhral 850-kilometrový ultramaratón. Joj, ten by Vám o tom vedel rozprávať.

Prajem vám krásny olympijský zážitok! 🙂

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️