Ako Čeľuste takmer zničili Spielbergovu kariéru

Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️

Onedlho to bude 38 rokov, čo do kín dorazil dnes už kultový film Čeľuste.

„Nechoďte do vody“ znel slogan na plagátoch… A diváci poslúchli.

Bol to do tej doby jednoznačne najpopulárnejší snímok všetkých čias, ako prvý v histórii, ktorý pokoril métu 100 miliónov dolárov v predaji lístkov. Veľká vec aj na dnešné pomery, keď si zoberiete, že vstupenky vtedy stáli okolo 2 dolárov.

Pritom stačilo málinko a film aj nemusel nikdy existovať, aj mohol jeho režisérovi „zlomiť väzy“, zničiť mu začínajúcu kariéru.

Stevena Spielberga dnes pozná celý svet (Schindlerov zoznam, Jurský Park, E. T. – Mimozemšťan, Zachráňte vojaka Ryana, Indiana Jones, Shrek a mnoho ďalších), ale v tých 70. rokoch bol neznáme ucho. Na konte mal len jeden celovečerný film, chcel sa teda ukázať.

Avšak, mal proti sebe jedného zásadného nepriateľa – prírodu. 😊

Veľká časť deja Čeľustí sa totiž nahrávala v Atlantickom oceáne, čo so sebou automaticky prinášalo nekontrolovateľné počasie, morské prúdy, ktoré bežne vnášali do záberu kamier kotviace lode, alebo vlny, ktoré vodou poškodzovali kamery.

Ale najväčší problém bol s hlavným záporákom – mechanickým žralokom. V roku 1975 bolo dávno pred všetkými vymoženosťami počítačovej grafiky, nemohli ste si ho len tak namodelovať v nejakom Photoshope. Keď ste nejakého chceli, museli ste si ho vyrobiť.

Bruce, ako ho Spielberg nazval po svojom právnikovi, kvôli tomu vyzeral príliš umelo, v určitých scénach priam smiešne. Naviac sa stále kazil, potápal, korodoval. Slaná voda a moderná technika nejdú dokopy.

To všetko spôsobilo, že nahrávanie sa často odkladalo, posúvalo a predražovalo. Z pôvodných 55 dní a 4 miliónov na 159 dní a 12 miliónov. Viete si predstaviť ten hnev a tlak investorov z Universal Studios.

Po dlhých týždňoch frustrácie a neúspešných pokusoch to nakoniec dopadlo tak, že Spielberg musel polovicu scenára prakticky prepísať. Žralok mu nefungoval, ľudia v tíme sa búrili, logisticky to celé bola pohroma. Rozhodol sa teda urobiť film o žralokovi bez žraloka.

Čeľuste trvajú viac ako dve hodiny a celkový čas, ktorý je Bruce „na scéne“ je okolo štyroch minút. Prvýkrát sa naozaj objaví až po 1 hodine a 21 minútach! 

Drvivú väčšinu filmu režisér necháva na našej fantázii. A tá je vo vytváraní predstáv a pocitov lepšia než ktokoľvek iný na tomto svete. Inak povedané, diváci boli priam priklincovaní do sedačiek nie tým, čo na tom plátne bolo vidieť, ale tým, čo vidieť NEBOLO.

Sám Spielberg sa v rozhovore vyjadril, že ten nefungujúci žralok bol priam dar z nebies, lebo vďaka týmto technickým komplikáciám boli nakoniec Čeľuste lepšie a úspešnejšie.

A vidíte, to je aj moja dnešná pointa.

Že všetky polienka (prekážky, limity, nízke rozpočty), ktoré vám pod kolená hádžu šéfovia, zákazníci, štát, vaša rodina, deti… To všetko je vlastne dobré!

Lebo čím väčšie obmedzenia vám dajú, tým ste kreatívnejší.

Čím viac vás spochybňujú, tým viac sa chcete ukázať.

Čím silnejšieho súpera proti sebe máte, tým viac sa viete zomknúť, tým skôr nad ním vyhráte.

Všetko vás to núti zapojiť fantáziu, rozmýšľať kreatívne, prichádzať s novými a efektívnejšími riešeniami. Byť lepšími ako ste boli včera.

A to je perfektná vec!

V najnovšom videu na mojom YouTube kanáli dokonca tvrdím priamy opak. Že čím viac možností zákazníkom poskytnete, tým budú nerozhodnejší, tým menej predáte. Taký je paradox širokej voľby.

 

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️