únava z rozhodovania

Únava z rozhodovania

Prečo vždy pri pokladniach predávajú žuvačky?

Viete, prečo Barack Obama, Steve Jobs, Mark Zuckerberg, Simon Cowell, Dr. Dre a mnohí ďalší stále nosia/nosili to isté? Nechceli ráno stáť pred plným šatníkom a míňať energiu na nedôležité rozhodnutia. Denne ich vraj urobíme viac ako 35 000.

Mozog je energeticky náročný orgán a čím viac premýšľa, tým je unavenejší. Čím je unavenejší, tým viac vypína. Aj keď ho fakt potrebujete. 😊

To je presne dôvod, prečo majú v obchode vždy pri pokladniach rozličné žuvačky, tyčinky, baterky atď. Lebo sú lacné, a kým ste vy prešli celou tou nákupnou cestou, rozhodovaním sa medzi jednotlivými produktami, akciami a zľavami, tak ste unavení a jedno euro naviac za Tic Tac-y hore/dole. Vynásobte to stovkami (návštevníkov) denne * 365 dní v roku… A zrazu je to aha aká veľká vec. 😲

V USA vraj priemerný Američan na impulzívnom nakupovaní (keď kúpi aj to, čo nepotreboval) minie viac ako 5000 USD ročne. Značky ako Wrigley (výrobca žuvačiek Orbit, Hubba Bubba, Spearmint atď.) na tom postavili rovno celý biznis.

2_žuvačky_upd

Ich výskum tvrdí, že tá plocha pred pokladňou je jeden z najvýnosnejších obchodných priestorov. Vraj zaberá len 1 % miesta, ale generuje viac ako 7 % výnosov. Dokonca zamestnávajú a školia vlastných „checkout expertov“. Ľudí, ktorí chodia k obchodníkom do predajní a pomáhajú im optimalizovať tieto pokladničné zóny tak, aby mali čo najvyšší výnos. 

Čo z toho vyplýva?

Ak máte kamennú prevádzku, nadizajnujte si priestor tak, že zákazník prejde konkrétnou cestou. Ak ste už niekedy boli v IKEI, isto si spomínate na túru, ktorú ste museli prejsť od vstupných dverí až k pokladni.

ikea mapaZdroj: Jaysin Trevino, Flickr

Nech je však človek akokoľvek unavený, neminie tisíce eur len tak. Ponúknite mu lacné veci, nad ktorými ani nebude uvažovať. Ako sú v IKEI tie ich poháre, kvetiny či sviečky za jedno – dve eurá.

Ak nemáte veľkú predajňu, tú únavu z rozhodovania môžete využiť aj priamo pri pokladni. Na pumpách v zahraničí sa vás bežne spýtajú, či si dáte na posilnenie kávu alebo energeťák. Ak máte e-shop, investujte do dobrého systému, ktorý ponúkne vhodné súvisiace produkty. Napr. ak si raz kúpim telefón za 1000 eur, tak ochranné sklíčko alebo pekný obal za 10 – 20 eur je zanedbateľná investícia. Už máloktorý zákazník vie, že ich výroba je eurová záležitosť.
 

A určite nezabúdajte na poštovné zadarmo. To je mocný motivátor zvyšujúci impulzívne nákupy a počet položiek v košíku. Až taký mocný, že mu v Neuromarketingu v praxi venujeme samostatné miesto.

Zamyslite sa, ako viete využiť zákazníkovu únavu z 35 000 rozhodnutí denne vo vašom biznise.
Filip a Veronika
TVOJA PRAVIDELNÁ PORCIA MARKETINGOVÝCH INŠPIRÁCIÍ

Newsletter 2x týždenne priamo do tvojej e-mailovej schránky ❤️