Extra bonusové príbehy

Ako YouTube objavil spevácku megastar

Na tvorbu skvelého obsahu NEMUSÍTE byť kreatívni.

Existuje aj iná, superfunkčná taktika.

Keď YouTube ešte len začínal, v roku 2005, nemali peniaze a žiadne múdre algoritmy, ktoré by vás udržali prilepených na platforme.

Veľkú časť návštevnosti webu tvorilo obyčajné zdieľanie vtipných videí samotnými používateľmi. Poznáte, klasické preposielačky e-mailom, odkazy na fórach a weboch typu Bored Panda.

Algoritmus na výber videí na domovskej stránke teda ani nebolo treba, vyberali ich samotní programátori počas prestávok medzi kódovaním.

Až v 2006 prišli dve obrovské firmy – Verizon, veľký telekomunikačný operátor, a Apple, ktorý akurát potajomky pripravovali svoj revolučný iPhone. No a obidve, výmenou za predinštalovanú aplikáciu v ich mobiloch požadovali od YouTubu niečo sofistikovanejšie, tzv. kurátorský obsah.

A tak vedenie vytvorilo oddelenie „coolhunters“, teda akýchsi chytačov štýlového.

Bol to tím ľudí, ktorí surfovali po všetkých tých internetoch, hľadali videá a každé štyri hodiny manuálne menili to, čo používateľom na hlavnej stránke odporúčali. Umelá Inteligencia verzia 0.1. 😊

Aby si čo najviac ušetrili robotu, títo coolhutneri nahrali na platformu svoje vlastné videovizitky a vyzývali ľudí, nech im posielajú tipy na dobré videá, že tie najlepšie budú tlačiť (mimochodom, TikTok má dnes vraj tiež podobné tlačidlo).

Vtedy ich začala bombardovať istá Pattie Mallette, ktorá vytrvalo posielala videá svojho 12-ročného syna spievajúceho cover verzie známych pesničiek na lokálnych speváckych súťažiach.

Toto je on, je vám povedomý?

Pattie odmietali, veď ani len na tých mikro súťažiach nebol chlapec schopný vyhrať.

Ale ona bola vytrvalá premotivovaná mama, s takými sa neradno zahrávať.

Otravovala ich tak dlho, až sa jej to nakoniec podarilo a coolhunteri dali chlapcovi šancu.

Vtedy neznámy, dnes ho však určite poznáte. Volá sa Justin Bieber.

Jeho cover Alicie Keys z tej mini súťaže vystrelil, a tak začali coolhunteri promovať aj ďalšie Justinove vystúpenia.

Po niekoľkých mesiacoch si ho práve vďaka týmto YouTube manuálne vyberaným odporúčaniam všimol jeho budúci agent Scooter Brown, známy manažér hip-hopových spevákov. A zvyšok je história.

No a čo si z toho môžete zobrať vy všetci?

Coolhunterov YouTube v 2010 zrušil. Algoritmy boli lacnejšie, rýchlejšie, efektívnejšie ako ľudia.

Ale napriek tomu by som vám chcel poradiť, že dnes vôbec nemusíte byť superkreatívni a vytvárať od piky novučičký originálny obsah. Toho je na internete, v médiách a knižniciach za tri kopy.

Skúste namiesto toho byť kurátormi.

Vyberajte ten najlepší, najzaujímavejší obsah a ako na podnose ho dávajte ľuďom, ktorých téma zaujíma. Ten doplňte o svoje názory, inšpirácie, zistenia.

Aj takýmto spôsobom sa veľmi ľahko môžete dostať do povedomia a vybudovať si povedomie experta vo svojej vysnenej cieľovej skupine.